20 oktober 2011

Dagens fundilering

Dagens fundilering; Hur mycket berättar du för ditt barn i åldern 3-5 år?
Läste precis om en mamma som berättat för sin 4 åriga dotter om mordet på 4 åriga Texas som hittades mördad i skogen, alltså jag förstår verkligen inte varför man berättar nåt sånt för ett så pass litet barn, något som inte ens en vuxen kan förstå?, och absolut inte ett litet barn.
Hursom helst, efter att hon berättat detta så hade dottern blivit jätte rädd, hon ville inte bli lämnad själv, hon ville inte gå till dagis och helt plötsligt har hon blivit jätte rädd för skogen, för där kan man bli dödad, igår skulle dom gå en liten genväg genom en liten liten skog och flickan hade blivit helt hysterisk och dom hade fått ta en annan väg.
Så återigen, varför berätta nåt sånt?
Jag försöker hålla en lättsam nivå när jag pratar med Liam, jag tycker det räcker att prata om saker som han kan förstå. Ett barn i den åldern funderar ju ändå en hel del och jag tycker det är helt fel att få dom att fundera på nåt som dom lixom inte kan förstå.
Eller vad tycker du? Hur mycket berättar du för ditt barn? Pratar ni om döden, sjukdomar och mord?

1 kommentar:

Sandra sa...

Min son är 4 år och han har börjat fråga mycket om döden.
Jag tar "lite lätt" på det eftersom att jag tycker att han är för liten för att man ska kunna prata om det.

Det enda jag säger är att han/hon blir en ängel och bor i himlen, mer behöver man inte veta när man är 4 år tycker jag!